Fra grosserere til kjedebutikker: Slik ble kolonialene i Nordstrand bydel kjedebutikker

På første rad satt etterkommerne til kjøpmann Carl Schjelle og Gustav Karstensen. På podiet sto Lars Thue, professor emeritus i økonomisk historie, og fortalte om hvordan tusen småbutikker ble til tre dagligvarekjeder. 

Prof. emeritus i økonomisk historie, Lars Thue, kåserte om veien fra mange tusen dagligvarebutikker til tre dagligvarekjeder. Her foran et bilde av familien Johansson, kaffegrossisten som i dag eier Norgesgruppen, som kontrollerer 41 prosent av dagligvarehandelen i Norge. (foto: Ivar Sekne)  

Prof. emeritus i økonomisk historie, Lars Thue, kåserte om veien fra mange tusen dagligvarebutikker til tre dagligvarekjeder. Her foran et bilde av familien Johansson, kaffegrossisten som i dag eier Norgesgruppen, som kontrollerer 41 prosent av dagligvarehandelen i Norge. (foto: Ivar Sekne)

 

Nordstrandshuset var nesten fullsatt da Thue brettet ut utviklingen innen daglivarebransjen de siste hundre årene med eksempler fra det lokale butikklivet. Både Schjelle, Jacobs og Karstensen fikk sine historier og bilder. Om Thue ville ha vært slurvete, ville nok slekta sagt fra. Men han dro forsamlingen stødig gjennom utviklingen fra grossererne, mange av dem bosatt på Ljan og Nordstrand, til Norgesgruppen, Coop og Rema 1000. I dette tidsrommet skjedde det en revolusjon i grossistleddet, som nærmest ble utradert, og stor økonomisk innsparing i det Thue kalte ”den vertikale integrasjonen”, som betyr at grossistleddet kjøper seg inn i detaljistleddet og organiserer kjeder. Dette skaper nye strukturer og mer sentralstyring av vareutvalget, til tross for at mange kjedebutikker er lokalt drevet og har en lokal profil.

Carl Schjelle er et godt eksempel på hvordan en solid og rotfestet kolonialbutikk med ferskvarer innen kjøtt og fisk har blitt en del av en kjede — Matkroken — under Norgesgruppens vinger. Veien fra produsent til forbruker er blitt kortere og mer effektiv, færre mellomledd gjør varene billigere, men butikken mister noe av rollen som ”nyhetstorg” på grunn av selvbetjeningen, innført tidlig på 1950-tallet, da personlig service og åpningstider var tilpasset den hjemmeværende husmoren. I MENY-kjeden og på Jacobs er det fortsatt fiskedisk og kjøttdisk med ekspeditører som kan sine ting. Det utveksles nok også lokale nyheter når kunder snakker med hverandre mens de går rundt og plukker varer. 

Thue gjorde oss ekstra godt kjent med familien Johansson. Gründeren, Johan Johansson, bondegutt fra Askim, startet i 1866 som kaffegrossist, giftet seg med datteren til Hartvig Nissen og fikk dermed en fot innenfor kulturborgerskapet. 4. generasjon Johansson etablerte og er hovedeier av Norgesgruppen, som i dag styrer 41 prosent av dagligvarehandelen. I dag er MENY, Spar, Kiwi og Joker de største kjedene i Norgesgruppen.

Det kan mange kommentarer fra tilhørerne, som hadde mange opplevelser med kolonialbutikkene og et nært forhold til mange av dem.